Al bij een niet-pluisgevoel en natuurlijk bij de diagnose dementie kunt u voor uw patiënt de casemanagers dementie inschakelen. Deze casemanagers kunnen u ontlasten door persoonlijke aandacht en tijd te nemen voor de patiënt, de partner, familieleden, mantelzorgers en hulpverleners.
Wat kunnen de casemanagers voor uw patiënt betekenen?
- ze fungeren als klankbord en informeren over de ziekte,
- ze geven advies over hoe de omgeving het beste kan omgaan met de situatie (en eventuele gedragsverandering)
- ze hebben een signaalfunctie, inventariseren de zorgbehoefte en geven begeleiding,
- ze organiseren extra hulp- en zorgverlening,
- ze helpen bij het aanvragen van een indicatie die nodig is om eventuele hulp te realiseren,
- ze behartigen de belangen van uw patiënt en die van hun mantelzorgers,
- en ze onderhouden de contacten met mogelijke andere hulpverleners.
De casemanagers blijven uw patiënt gedurende het (ziekte)proces begeleiden in de thuissituatie. Zij kennen de vele mogelijkheden op het gebied van zorg en ondersteuning.
Tijdens een kennismakingsgesprek bespreekt de casemanager met uw patiënt de wensen, de behoeften en de vervolgstappen. Indien de patiënt daarvoor toestemming geeft, onderhoudt de casemanager het contact met u en andere betrokken zorgverleners.
Contact
De casemanagers zijn bereikbaar van dinsdag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
(Er geldt mogelijk een wachtlijst)
Vergoeding
Via de Zorgverzekeringswet (Zvw).