Continu verbeteren van processen om zo goed mogelijk in te spelen op de behoefte van de klant of bewoner. Het Spectrum zet hier flink op in en met resultaat. Medewerkers nemen het klantproces onder de loep en kijken naar verspilling: moet een klant of bewoner lang wachten, doen we als medewerkers dingen dubbel of maken we onnodige kosten? Door verspilling op te sporen en er iets aan te doen, krijgen medewerkers inzicht. Met als uitgangspunt: wat vindt de klant belangrijk?
Medewerkers van Het Spectrum worden sinds dit jaar getraind tijdens de opleiding Green Belt in het continu verbeteren volgens de āleanā methode: een manier van werken gericht op het realiseren van maximale waarde voor de klant met minimaal gebruik van middelen. HenriĆ«tte Bakker, adviseur Kwaliteit, is Ć©Ć©n van de twaalf medewerkers die de Green Belt opleiding inmiddels hebben afgerond.
āIn de Green Belt opleiding leren we te kijken naar het klantproces en daar zogenaamde verspillingen uit te halenā, vertelt HenriĆ«tte. āVerspilling kan zijn: wachten, iets steeds opnieuw moeten doen. Maar ook heen en weer lopen omdat bijvoorbeeld een tillift niet op de afdeling of unit blijkt te staan. We hebben handige hulpmiddelen gekregen om verspillingen in kaart te brengen.ā
Continu verbeteren via Lean methode
HenriĆ«tte: āWe leren op een āleanā manier te verbeteren. Lean bestaat uit 5 principes. Tijdens 5 lesdagen, leren we deze principes aan. Stap 1 is te achterhalen wat klant belangrijk vindt. Vervolgens brengen we het klantproces in kaart en halen de verspilling eruit.
Je creĆ«ert een flow: dat betekent dat het klantproces doorloopt door zonder de verspilling, zoals wachten, teveel voorraad, enzovoorts. Zo ga je vraaggericht werken en creĆ«er je een cultuur van continu verbeteren, waarmee alle medewerkers aan de slag gaan, multidisciplinair en in verbinding met elkaar.ā
Aan de eerste Green Belt opleiding deden twaalf medewerkers mee: een afdelingsmanager zorg, twee praktijkopleiders (leren & ontwikkelen), drie kwaliteitscoaches, twee wijkverpleegkundigen, twee verpleegkundigen uit De Sterrenlanden, en het team kwaliteit.
āVoeding zou onderdeel moeten zijn van de therapieā
HenriĆ«tte gaat in haar opleiding aan de slag met een vraagstuk vanuit de diĆ«tiek: het verminderen van het aantal dieetvoedingsproducten (flesjes) op de Revalidatieafdeling. HenriĆ«tte: āDie zijn duur en de revalidant zit er zo vol van dat de gewone maaltijd soms wordt overgeslagen. Bovendien bleek bij navraag vaak teveel voorraad op de kamers te zijn.
In het proces van het voorschrijven tot het verstrekken van dieetvoeding, springt er een verspilling uit: die van āonbenut talentā. De keuken is er niet bij betrokken. Dat was hen ook nooit gevraagd. Nu blijkt dat de koks ook zelf voedingsproducten als tussendoortje kunnen maken, bijvoorbeeld met eiwit verrijkte producten. Er wordt een snack cyclus ingevoerd, met bijvoorbeeld heerlijk bananen-amandelbrood, pindaās en kaas.
Op deze manier zijn er minder flesjes nodig en krijgt de revalidant meer inzicht in wat voor andere producten hij of zij kan nemen. Tijdens een proeverij maakten revalidanten en zorgmedewerkers kennis met deze nieuwe vorm van snacks. Dat is positief ontvangen.ā
Oorzaak van het probleem
āIn de training leren we door te vragen naar de ābronoorzaak van het probleemā, vertelt HenriĆ«tte. āIn dit geval dat de maaltijd geen onderdeel is van de therapie op de Revalidatie. Hier zijn geen beleidsafspraken over gemaakt binnen Het Spectrum. Dat gaan we dus zeker doen, om zo ook de borging te regelen.ā
Wil jij ook onderdeel worden van een organisatie die zich inzet voor het continu verbeteren van het werkproces? Om het voor de cliƫnten, bewoners Ʃn medewerkers makkelijker en fijner te maken? Kom dan werken bij Het Spectrum.