Missie, visie, strategie en kernwaarden

Bekijk waar Het Spectrum voor staat via deze korte film en een korte film over we inmiddels hebben bereikt.

Missie

Het Spectrum gunt de klant een leven waarin de klant zoveel mogelijk eigen keuzes maakt en zichzelf kan zijn. Juist wanneer het soms wat minder makkelijk gaat. Daarom is alles wat wij doen er op gericht om de klant en zijn sociaal netwerk te ondersteunen bij het zo zelfstandig en prettig mogelijk inrichten van zijn leven. Ons aanbod aan de klant is veelzijdig. Wij zijn nieuwsgierig naar de klant en naar zijn verhaal en zijn nabij als hij ons nodig heeft. En wanneer de (zorg)vraag verandert, kan de klant blijvend op ons rekenen.

Kernwaarden

Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen Het Spectrum. Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar wij voor staan. Iedereen die bij Het Spectrum werkt, deelt deze kernwaarden. Van medewerkers tot vrijwilligers, van managers tot partners in de regio. Onze kernwaarden zijn LuisterenSamenwerken en Flexibel.

Luisteren

Luisteren betekent dat we aandacht voor de klant hebben. En voor zijn sociaal netwerk. We laten blijken dat we begrijpen wat iemand zegt. En als we het niet begrijpen vragen we door.
Luisteren staat bijvoorbeeld voor:

  • iemand aankijken als diegene jou iets vertelt,
  • dat je laat blijken dat je geïnteresseerd naar de ander luistert,
  • als je hebt geluisterd, vat je het kort samen en je komt er later op terug.

Samenwerken

Om goed te kunnen ondersteunen bij de vraag of behoefte van de klant, werken wij samen met de klant en zijn sociaal netwerk. We zoeken de best mogelijke weg om de klant te ondersteunen. Samenwerking binnen de organisatie en met partners in de regio is daarbij onontbeerlijk. De vraag van de klant gaat immers over de hokjes van organisatie en organisatieonderdelen heen.
Samenwerken staat bijvoorbeeld voor:

  • duidelijk zijn naar elkaar,
  • dat er ruimte is om fouten te maken om er samen van te kunnen leren,
  • dat je elkaar goed informeert/ op de hoogte houdt,
  • dat je anderen het gevoel geeft dat zij erbij horen en dat wij hen waarderen,
  • dat je denkt vanuit mogelijkheden.

Flexibel

Met de flexibele houding passen we ons makkelijk aan veranderende omstandigheden aan en we zoeken actief naar oplossingen voor de uitdagingen die op ons pad komen. We bewegen mee met de vraag of behoefte van de klant.
Flexibel staat bijvoorbeeld voor:

  • dat je het gesprek aangaat om tot een oplossing te komen,
  • dat je kijkt naar wat de klant wil en daar flexibel op aansluit,
  • een goede balans tussen werk en privé,
  • voor de mogelijkheid om op meerdere werkplekken te werken.

Betrouwbaar en toewijding

Naast onze eigen kernwaarden krijgen wij steeds twee eigenschappen terug van mensen die bij ons wonen of die met ons werken: betrouwbaarheid en toewijding. Wij staan bekend als betrouwbaar en hebben een groot team van toegewijde medewerkers en vrijwilligers.

Deze eigenschappen zorgen ervoor dat klanten voor ons kiezen. En dat stakeholders, zoals de gemeente Dordrecht, zorgverzekeraars en collega-zorginstellingen, graag met ons samenwerken.

Onze visie

Het Spectrum heeft vanuit de missie een visie ontwikkeld op klanten, medewerkers en vrijwilligers, op het bestuur en de organisatie en op de maatschappij.

Bekijk hier het visiedocument

Wilt u weten waarom en hoe wij ertoe zijn gekomen om onze strategie, missie, kernwaarden en visies aan te pakken?

Bekijk de route Op weg naar klantgericht werken.